Porady

Anatomia trucków – 4 cechy, na które warto zwrócić uwagę

Przyszedł czas, żeby trochę poznęcać się nad działaniem i kilkoma szczegółami naszego zawieszenia. Wyjadacze tematu nie znajdą tutaj prawdopodobnie nic nowego (chociaż mogę się mylić), jednak w przypadku osób początkujących mam nadzieję, że zapobiegnie to powtarzaniu ciągle tych samych pytań i może rozjaśni wszystko nieco bardziej cały temat. Polecimy punktami:

Szerokość

W wielki skrócie – im szerzej tym stabilniej. Jest to spowodowane bardzo prostym mechanizmem jakim jest dźwignia i bezpośrednio z nią związana długość ramienia działania siły. Skomplikowane? No to już wszystko wyjaśnimy. Wyobraźcie sobie huśtawkę z dzieciństwa w postaci długiej rury podpartej na środku z której zeskakiwaliście będąc na dole, żeby wasz współtowarzysz zabaw gruchnął z impetem na ziemię. Im dłuższe ramię tym większe mamy wychylenie, aby osiągnąć ten sam kąt obrotu co przy krótszym. Tak więc węższe trucki wcale nie są BARDZIEJ skrętne tylko SZYBCIEJ skrętne, bo potrzebują mniej wychylenia oby osiągnąć ten sam kąt (w naszym wypadku odpowiadający promieniowi skrętu). Ze względu na większe wychylenie szerszych trucków są one bardziej podatne na wheelbite’y. Generalnie szerokość trucków powinno się dobierać do szerokości deski.

Kąt trucka

Większy kąt = większa skrętność i mniejsza stabilność (jednak nie może to być kąt 90 stopni bo nie dałoby się odciążyć bushingów więc nie dałoby się skręcać)

90-degree-turn

Mniejszy kąt = mniejsza skrętność przy tym samym wychyleniu, a co za tym idzie większa stabilność przy większych prędkościach. Kąt 0 stopni spowodowałby tylko przechył trucków bez żadnego skrętu.

0-degree-lean

Jest jeszcze jeden szczegół – przy mniejszych kątach większa część siły z deski przekazywana jest bezpośrednio na bushingi, więc warto zwrócić uwagę na twardość gumek, jeśli przesiadasz się z dużego kąta na mały kąt trucków (bądź odwrotnie), a nie w ciemno wkładać stary setup. I nagle istnienie gumek takich jak RipTide APS 60a nabrało trochę większego sensu, bo okazuje się że wcale nie zostały stworzone z myślą o niemowlakach. A przynajmniej nie tylko o nich.

Kingpin

Wyróżniamy dwa rodzaje mocowania kingpina: pierwszy, bardziej popularny i moim zdaniem lepszy – kingpin wkładamy w baseplate od dołu (od strony deski), a na górze mamy nakrętkę, którą regulujemy naprężenie gumek. Drugi, mniej popularny – nakrętkę umiejscawiamy w dołu trucka a kingpin wkręcamy od góry i to nim ściskamy gumki. Aby nie być gołosłownym – główną zaletą pierwszego patentu jest fakt, że kingpin podczas całego swojego życia (chyba, że z jakichś powodów chcielibyśmy go wyciągnąć) jest nieruchomy i lepiej dopasowany do otworu w baseplate’cie a co za tym idzie niebezpieczeństwo złapania luzów w tym miejscu jest zminimalizowane. W drugim przypadku każde dokręcenie/popuszczenie/wymiana gumek powoduje ruch kingpina w otworze (stalowy kingpin jest dużo twardszy niż aluminiowy truck), już nie mówiąc o ruchach podczas jazdy, których nie jesteśmy świadomi, więc jesteśmy narażeni na złapanie luzów. Do tego im dłuższy gwint na kingpinie tym gorzej, generalnie same problemy. Dlatego np. SurfRodz w swoich nowych truckach opcjonalnie oferuje stalowe inserty, aby zapobiec łapaniu luzów.

Rake

Pisałem już o tym, że chodzi o pozorną zmianę kąta. Wchodząc z bardziej fizyczno mechaniczne zagadnienia mamy do czynienia z zagadnieniem równowagi układu z punktu widzenia sposobu, a konkretniej miejsca przyłożenia siły (oś kół) w stosunku do osi obrotu trucka. Skomplikowane? Nudne? Żeby nie zanudzać, posłużę się w tym wypadku filmikiem, który szybko wszystko wyjaśni. W przypadku negatywnego rake’a należy zrobić lustrzane odbicie wykresu pozytywnego rake’a.

Obrazki zaczerpnięte z artykułów:

https://stokedskateboards.com/knowledge-base/truck-baseplate-angles-turn-vs-lean.html

http://randal.com/faq/

Dołącz do nas

Udostępniaj / Komentuj / Twórz / Dziel się pasją

Od riderów dla riderów – to jest definicja tego miejsca.

Twórz – masz pomysł na artykuł? może chcesz się z nami czymś podzielić? odkryłeś fajny spot, nakręciłeś film, albo sam zrobiłeś longa? Napisz do nas! Mile widziany każdy longboardowo-skateboardowy aktywista.

Pamiętaj – Golong to miejsce, w którym razem chcemy budować polską scenę longboardową – dołącz do nas i zostań częścią tego projektu – no hate just skate!

Dziel się pasją – po prostu! Dziel się nią

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>