Porady

Bushings

W tym artykule dowiecie się wszystkiego o bushingach. Zaczynając od samych podstaw dochodząc do bardziej zaawansowanych zagadnień.

xbushing-types.jpg.pagespeed.ic.p5eNPByD6e

Bushingi to gumki, które znajdują się w truckach. To dzięki nim trucki skręcają. Jest wiele kształtów, twardości i rodzajów uretanu z którego są zrobione. Każda firma ma trochę inną jego formułę. Jednak trzeba pamiętać, że nie tylko bushingi decydują o skrętności i stabilności naszej deski, ale na pewno mają duży na to wpływ.

Zacznijmy od kształtów, potem przejdziemy do twardości, a na koniec przedstawię jak dobrze dopasować twardość i kształt bushinga do twoich potrzeb.  Są dwa rodzaje bushingów: wysokie (tall) i zwykle. Do większości trucków pasują jedynie standardowej wysokości. Wysokie gumki są np. w  Ronin’ach, Skoa, Bear Kodiak, Rogue. Tall bushing zapewniają lepsza skrętność i większą możliwość pochylenia się w zakręcie przy zachowaniu stabilności.

Kształtów jest wiele, często firmy wymyślają swoje własne kształty.

  • Barrel – „beczki” to najbardziej standardowy kształt. Zapewnia jednocześnie skrętność trucka jak i stabilność.

b8afc1c15f60b332396a59b07dc338c5

  • Cone – „stożki” również bardzo popularny kształt.  Dzięki nim nasz truck może jeszcze bardziej skręcać, ale jednocześnie tracimy trochę na stabilności.

04b2a14d8bd5e880f4b1d9febf41da7a

  • Fat Cone (producent RipTide) – również „stożki”,  ale nie zwężające się jak cone, lecz poszerzające. Zwiększają one stabilność naszego trucka, ale nasz truck będzie mniej skrętny, niż gdybyśmy zastosowali Barrel.

riptide-wfb-fat-cone-83a-350x350

  • Chubby (producent RipTide) – sa to jeszcze grubsze bushingi niż Barrel, ich zadaniem jest zwiększenie stabilności naszych trucków, co wpływa na zmniejszenie ich skrętności.

6c56ce42716d31a1e549b5c057b201a6

  • Eliminator (producent Venom) – są podobne do Chubby, zwiększają stabilność, lecz zmniejszają skrętność w porównaniu do Barrel.

Venom_Eliminators_85a_copy_1024x1024

  • Freeride (producent Venom) – bardzo podobne do Wedge czy Fat Cone.

venom_freeride_longboard_skateboard_bushings

  • Wedge (producent Blood Orange) – ich zadaniem jest poprawienie stabilności naszych trucków. Będą mniej skrętne niż barrel. Trudno je porównać z chubby czy eliminator. Teoretycznie są pomiędzy Fat Cone a Chubby.

997a0d8e58c8cb4b85073acb5c5b69f3

  • Black Widow (producent Riot) –  są bardziej skrętne niż Barrel, ale mniej skrętne niż Cone.

riot-bushings-standard-black-widow

Twardość bushingów wyrażana jest w skali Shore’a typem durometru „a”. Twardości gumek zaczynają się od około 75a (najmiększe) do około 98a (najtwardsze). Dostosowuje się ją do wagi i stylu jazdy. Najczęściej w truckach  kupowanych ze sklepu są bushingi o twardości około 89a – warto to sprawdzić.

Poniżej macie przykładową tabele producenta, jak dopasować twardość gumek do waszej wagi.

riptide-bushings-aps-bushing-weight-chart-in-kgs-i

Każda firma wytwarza bushingi z swojego uretanu, dlatego gumki o tej samej teoretycznej twardości mogą zachowywać się zgoła inaczej. Niektóre firmy mają różne formuły uretanów, np. RipTide (APS,WFB i KranK ), Venom (Standard i SHR). Bushingi RipTide z uretanu APS w porównaniu z innymi busingami będą o około 10-15% bardziej skrętne i będą szybciej powracały do swojej pozycji. Bushingi RipTide z uretanu WFB będą około 15-20% bardziej skrętne od innych bushingów i będą wolniej wracały do swojej neutralnej pozycji. Natomiast RipTide KranK mają najwiekszy „rebound”,  specjalnie zaprojektowane tak, aby można je było mocno ścisnąć i to właśnie wtedy najlepiej pracują.  Venom stosuje Standardowy uretan oraz SHR (Super High Rebound), czyli trucki z bushingami SHR (w porównaniu z Standard) będą szybciej powracały do swojej dawnej pozycji.

Na sam koniec: jak dobrać bushingi? Jest bardzo dużo możliwości kombinacji, jednak są pewne podstawowe zasady. Ważne jest, żeby nie mieć zbyt twardych bushingów i jednocześnie rozkręconych trucków, lepiej jest mieć miększe bushingi a mocniej skręcone, ponieważ wtedy nie będziemy mieć luzów, które destabilizują nasza deskę. Do jednego trucka możemy użyć dwóch bushingów o różnym durometrze. Wtedy zakładamy je w taki sposób, że twardsza gumka jest od strony deski (BS, boardside), natomiast miększe od strony drogi (RS, roadside). Twardszy bushing od strony boardside poprawi stabilność deski, a miększy od strony roadside zapewni nam skrętność.

Poniżej przedstawiamy te najpopularniejsze możliwości:

  • „Standardowe bushingi” BS barrel – RS barrel – najpopularniejszy zestaw bushingów, w tej kombinacji możecie jedynie pobawić się różnym durometrem BS- twardsze, RS- miększe. Standardowo dodawane do wielu trucków z zacięciem freerideowym – Caliber, Bear, Rogue, Ronin, Attack, Atlas.

hd_product_PNL_40__Joey_Vegas_Gold_and_Golden_Yellow__Side_Profile_

  • BS barrel – RS cone – taka kombinacja jest często używana w cruisingu, cone pozwala ciaśniej skręcić truckowi, a barrel nadal stabilizuje nasz truck. Oczywiście możemy też zmieniać durometr bushingów. Dodawane w truckach bardziej przeznaczonych pod dancing czy cruising – Paris, Atlas Ultralight, Luxe.

PTV2802-2

  • BS cone – RS cone – maksymalna skrętność – przy niedużej prędkości możemy ostro skręcać. Należy też pamiętać, że przy zbyt szybkich skrętach nasze koła mogą wpaść w niekontrolowany poślizg.

atlas-teal-02

  • Bushingi grubsze, czyli na przykład Chubby, Eliminator, Wedge, Fat Cone stosowane są głównie na boardside. Raczej unikamy wsadzania ich od roadside, gdyż zmniejszyłyby skrętność naszego trucka do takiego stopnia, że prawie by nie skręcał.

preview-side--1402859126

  • Bardzo ciekawym połączeniem może być użycie tall bushinga od strony roadside, oczywiście jeśli nasz kingpin jest wystarczająco długi.  Tall bushing zwiększy skrętność trucka. Ważne jest aby NIE wsadzać tall bushinga od strony boardside, a krótkiego od roadside, jeśli nasze trucki nie są do tego zaprojektowane (patent stosowany w Skoa Trucks)! Wtedy nasze trucki będą źle działały, bo zmienia się geometria trucka, przez co mogą się niszczyć poszczególne jego części.

ImageUploadedBySilverfish Longboarding1388635851.681900

  • Jeśli mamy trucki, w których stosuje się tall bushingi (np. Kodiaki, Roniny czy Rogue) to zasada jest taka sama co do ich kombinacji. Należy tylko pamiętać, aby założyć twardsze bushingi niż w standardowych truckach (o około 3-5a zależnie od wagi i potrzeb) – po prostu trucki będą bardziej skrętne niż zwykle.

skoa-m-spec-precision-trucksCiekawostka – kwadratowe bushingi (cube bushing). Można je zastosować tylko do specjalnie przystosowanych do tego trucków (precyzyjne trucki REY). Do takich trucków poza kwadratowymi gumkami można też włożyć zwykłe (okrągłe), a bushingi kwadratowe można założyć na dwa sposoby, „diamond”  (rogiem w stronę drogi lub deski) lub „square”  (krawędzią w stronę drogi lub deski). Tutaj powstaje bardzo dużo możliwości zmiany właściwości trucka jedynie przekręcając bushingi o 45 stopni. „diamond”- w takiej pozycji bushinga truck będzie mniej skrętny, stabilniejszy, w pozycji „square” osiągniemy większą skrętność, a to wszystko jedynie obracając bushing o 45 bez zmiany durometru! Jak na razie patent spotykany tylko w tym jednym modelu.

SONY DSC

riptide-aps-cube-bushing-97.5a-sm

 

 

Firma Riot wymyśliła RiotPlugs i produkuje tak zwane in-side-bushings, czyli bushingi, które umieszcza się w otworze hangera, przez który przechodzi kingpin. Znajduje się on pomiędzy dwoma „głównymi” bushingami i wypełnia pustą przestrzeń pomiędzy kingpinem, a hangerem. Ale co to daje?

d8bdb67e-a90d-b4aa

Poprawia to znacznie stabilność trucka i zapobiega jego przemieszczaniu się na boki, co może się dziać przy dużych przeciążeniach na przykład przy slajdach. Najczęściej stosowany durometr takich insert bushingów to około 90a. Produkują je firmy Venom i Riot, można je także wykonać w domu ze starego bushinga. Odkąd je mam w swoich truckach nie wyobrażam sobie jazdy bez nich.

venom_insert_bushings_rogue_trucks_longboard_skateboard_switchback

Co jeszcze ważne – nie dokręcajcie za mocno swoich bushingów, jeśli szukacie stabilności. Ściśnięte gumki, wystające mocno po bokach washerów (podkładek) nie działają prawidłowo, a już na pewno nie stabilizują Was. Bushing może lekko wystawać poza washery po dociśnięciu, jednak sytuacja jak na obrazku poniżej jest niedopuszczalna.

KHwhaU5

 


logo facebook design_1 100x100

logo instagram design_1 100x100 logo youtube design_1 100x100POS

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>