Nowości, Porady

Co to jest rake?

Hanger w trakach typu RKP (Reverse Kingpin) może być zbudowany na trzy sposoby:
1. Pivot jest na jednej płaszczyźnie z osią trucków.
2. i 3. Przesunięty- wtedy trucki mają RAKEktóry może być dodatni lub ujemny. Zwykle mówi się tylko, że trucki maja rake i domyślnie mamy na myśli rake dodatni.

UWAGA! Rake nie zmienia kąt trucka! Gdy obracamy hanger np. na ujemny to kąt się nie zmniejsza tylko może pozornie się zmienić. Np. jak to jest podane w Atlas trucks (+/-3°).

Z technicznego punktu widzenia

Rake zero –  podczas przechylania się trucki skręcają jednostajnie.
Rake dodatni – powoduje, że na początku trucki mają mniejszą skrętność, ale im bardziej będziemy się pochylać, tym mocniej pogłębiamy skręt. Inaczej mówiąc – truck coraz mocniej „wpada” w skręt w miarę pochylania.
Rake ujemny – jeśli obrócimy hanger (jednak nie w każdych truckach jest taka możliwość) to najpierw trucki są bardziej skrętne, a w miarę pochylania trucka skrętność maleje.

Wykres poniżej scharakteryzuje Wam to graficznie. Niestety, nikt fizycznie nie policzył jak dokładnie zachowują się trucki z rake, dlatego należy czytać wykres tylko umownie.

Na osi Y mamy skrętność, a na X pochył trucka (lean).
Na czerwono zaznaczone są trucki bez rake (Rakeless, No rake), na zielono z rake dodatnim.
Punkt A może być w innym miejscu na czerwonej linii. Ciężko jest go umiejscowić w konkretnym punkcie, ponieważ w każdych truckach z rake zielony wykres może przebiegać inaczej.

Photo 10-02-16 14 26 10

Co to właściwie daje?

Trucki bez rake, podczas przechyłu, zawsze będą skręcać proporcjonalnie do wychylenia, co bardzo ułatwia  kontrolę nad nimi, ponieważ wiemy jak zachowają się w każdym momencie.
Mając rake sprawa się komplikuje, ponieważ jest to trochę subiektywne odczucie. Przy rake dodatnim podczas pochyłu mamy uczucie „pogłębiania” skrętu, takie trucki są mniej stabilne niż te bez rake. Jeśli możemy obrócić hanger (co jest zaletą i daje nam możliwość dopasowania trucków do naszych potrzeb), to ujemny rake jest bardziej stabilny, a nasze trucki mniej skrętne.

Co dalej ?

Za wadę poszczególnych modeli można uznać brak możliwości obrócenia hangera (Ronin, Rouge), czasem zdarza się, że nie możemy tego zrobić, ale wtedy nie zawsze pracuje on tak dobrze jak normalnie założony (np. Bear Grizzly).

Przykłady trucków

Bez rake: Caliber, Bear Kodiak/Precision, Skoa Stream 7, PNL, Gunmetal Magnum

Z rake i możliwością obrócenia hangera: Bear Grizzly, Atlas, Aera, Skoa Vapor, Randal RII, Paris, Bolzen

Z rake bez możliwości obrócenia hangera: Ronin, Rouge.

Podsumowując

W longboardingu mamy dużo zmiennych wpływających na naszą jazdę, a jedną z nich jest opisywany tutaj rake. Szukając własnego idealnego setu eksperymentujemy z bushingami, kołami, deckami. Do tego zestawu teraz dodajmy rake. Zachęcamy Was do eksperymentowania i poszukiwania swojego idealnego setu. Warto przetestować jak jeździ się z rake dodatnim, ujemnym i bez rake.


logo facebook design_1 100x100

logo instagram design_1 100x100 logo youtube design_1 100x100POS