Porady

Jak czyścić łożyska? – poradnik

Gdy coś zaczyna rzęzić, gdy deska zaczęła wolniej jeździć, albo gdy zbliżają się zawody, czas na popracowanie nad łożyskami. Jest to najczęstszy element deski, który psuje się jako pierwszy. Jak wiadomo, ruchome elementy mają to do siebie, że nie żyją wiecznie. Są dwie szkoły radzenia sobie z tym problemem pierwszy to kupno nowych łożysk i wyrzucenie starych, a drugi to ich wyczyszczenie. Każda z opcji ma swoich zwolenników, my jednak dziś zajmiemy się domowym sposobem na przywrócenie łożysk do stanu ich świetności.

Aby wyczyścić łożyska, bardzo przydatny jest shaker – jak go zrobić dowiecie się w tym artyukle -> Jak zrobić shaker do czyszczenia łożysk?

Myślę, że przygotowany przeze mnie film odpowie na większość nurtujących pytań, jednak dodam kilka punktów od siebie.

  1. Używany odtłuszczacz – ja zwykle używam benzyny ekstrakcyjnej, bo zawsze dawała dobry efekt i szybko odparowywała. Kiedyś raz użyłem benzyny lakowej, jednak pozostawał po niej osad. Zapytałem na forum Longboard – pytania i odpowiedzi FAQ o inne używane środki – był wymieniany rozpuszczalnik, amoniak, zmywacz ZBE, D-limonen, aceton. Sam pozostaję przy ekstrakcyjnej.
  2. Uważajcie przy wyciąganiu osłonek! Łatwo je wygiąć, a potem trudno wyprostować, przez co brud łatwiej wchodzi między kulki a pierścienie.
  3. 3 rodzaje osłonek na łożyskametal pokryty gumą (jak na filmie), metalowe z drucikiem jako zabezpieczeniem i pełne metalowe. Te pierwsze pokazałem jak wyciągnać, z drugich trzeba wyciągnąć drucik aby odeszła osłonka, a z pełnych metalowych nie da się ściągnąć. Tyle w temacie.
    skateboard-bearing-shields-seals
  4. Odtłuszczacz możecie odlewać do słoika zamiast wylewać. Po jakimś czasie brud opada na dno i możecie odlać czystą benzynę znad osadu i użyć ją ponownie.
  5. Olejek do łożysk – tak naprawdę nie mogę Wam polecić żadnej konkretnej marki. Ważne aby był nie za gęsty, żeby łożysko szybko się kręciło. Można próbować ze smarami wzbogacanymi nanocząsteczkami ceramicznymi, które podobno wzmacniają mikropęknięcia w kulkach – jeśli ktoś się lubi bawić.
  6. Nie martwcie się, jeśli jakaś osłonka się wygnie i nie będzie się dało jej naprawić. W łożyska Bones, jednych z najlepszych na świecie, w ogóle przypada po jednej osłonce na łożysko. Wtedy wsadzacie je do koła otwartą częścią do wewnątrz. Są i tacy, którzy jeżdżą w ogóle bez osłonek, a jeśli zabrudzi im się łożysko, to wlewają olej i jeżdżą dalej – nie polecamy takich eksperymentów, bo w każdej chwili może Wam wejść ziarno piasku na tyle duże, że zablokuje łożysko i koło się zatrzyma.
  7. Nie używajcie za dużo olejku2 krople w zupełności wystarczą! I tak pod wpływem siły odśrodkowej podczas jazdy olejek zacznie wypływać z łożysk, przyciągając kurz i brudząc całe koło.

Jeśli macie jakieś wątpliwości lub chcecie coś dodać, piszcie w komentarzach!

Obserwuj Portal GOLONGBOARD.PL na Facebooku i Instagramie.

Dołącz do nas

Udostępniaj / Komentuj / Twórz / Dziel się pasją

Od riderów dla riderów – to jest definicja tego miejsca.

Twórz – masz pomysł na artykuł? może chcesz się z nami czymś podzielić? odkryłeś fajny spot, nakręciłeś film, albo sam zrobiłeś longa? Napisz do nas! Mile widziany każdy longboardowo-skateboardowy aktywista.

Pamiętaj – Golong to miejsce, w którym razem chcemy budować polską scenę longboardową – dołącz do nas i zostań częścią tego projektu – no hate just skate!

Dziel się pasją – po prostu! Dziel się nią

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>