Porady

Kask na longboard

Kask – dla większości z Was temat oczywisty, wiec nie ma sensu przekonywać o zaletach jazdy w nim. Dziś skupimy się na kilku poradach dotyczących naszych hełmów. Wyróżniamy 2 podstawowe rodzaje – orzech i fullface.

pol_pl_Kask-typu-orzech-SFR-Bialy-3372_1

Kask typu orzech

images

Kask typu fullface

Do podstawowych zadań typu jazda po mieście, dancingu czy slajdów przy małych prędkościach orzeszek spełnia swoją podstawową rolę – nie rozbijecie głowy o beton. Jednak na szybszy freeride czy bombardowanie górek  warto jednak zaopatrzyć się w fullface. Nie dość, że są lepiej wykonane i pochłaniają więcej energii, to tak zwana szczęka (chociaż tak naprawdę powinna nazywać się żuchwa 😉 ) zapobiegnie urazom waszych pięknych twarzyczek.

13235432_482496501944662_6720508951839932064_o

Fot. Skejcz

Jak pewnie niektórzy co bardziej dociekliwi zauważą, kaski stworzone do downhillu mają szybki. Do dodatkowa ochrona nie tylko przed wszelkiego rodzaju robactwem, ale także przed kamieniami odpryskującymi spod kół innych riderów. Wiatr jest także dużym problemem przy prędkościach powyżej 50 km/h – oczy łzawią, bolą, nic nie widać. No i + 10 do lansu!

18988_555317234625933_844618566804273646_n

Jeszcze kilka słów o zapięciach. Wielu producentów ma różne swoje patenty na łatwe i szybkie wpięcie pod brodą, jednak najbezpieczniejsza jest tylko jedna opcja – Double D. Choć jest uciążliwe w użytkowaniu, ale daje największą gwarancję, że kask nie spadnie nam z głowy podczas silnego uderzenia. Do tego przeplatania paseczków da się szybko przyzwyczaić. Ważniejsze od rodzaju zapięcia jest odpowiednie dopasowanie kasku do głowy i wyregulowane zapięcia pod brodą. Luźny kask i mocno zwisające zapięcie pod brodą jest gorsze od braku kasku, a to za sprawą pozornego poczucia bezpieczeństwa. Pamiętajcie – jazda w kasku nie boli!

Zapięcie typu DD

Certyfikaty – jest ich od groma, jednak praktycznie żaden nie jest specjalnie stworzony dla longboard downhill. Jeśli chcecie coś więcej się dowiedzieć o nich, tutaj macie opis najważniejszych z nich po angielsku.  Jeśli chcecie się dowiedzieć, który kask ma jaki certyfikat, poniżej zamieszczam tabelkę znalezioną w sieci z wyszczególnionymi najpopularniejszymi modelami najlepszych producentów kasków.

tabelka

Fot. SkateSafe.org

Czy do zjazdów nada się kask na motocykl? I tak, i nie. Zjechać zjedziesz, są też pewnie bezpieczniejsze niż ich longboardowe odpowiedniki, jednak mają kilka wad – są ciężkie, mają małe pole widzenia (szczególnie w pozycji aerodynamicznej), nie słychać dźwięków otoczenia. Ich możemy używać jak naprawdę nie mamy nic innego do wyboru, a marketowe podróby za 60 zł możecie od razu wyrzucić na śmietnik.

1397879_10201561385414339_2017166610_o

Fot. Krzysiek Powierża

A kaski rowerowe? Tak, nadadzą się. Często posiadają te same certyfikaty co downhillowe modele.

1005105_492242957531480_1033201653_n

Jaki kask jest najlepszy? Jeden rabin powie ten, a drugi rabin powie tamten. Myślę jednak, że jak na razie bezkonkurencyjny wydaje się być TSG Pass – jest to kask zaprojektowany przez byłego 3-krotnego mistrza świata Martina Siegrista, który ma 3 najważniejsze atesty, jest bardzo wygodny, ma świetną widoczność, zapinanie Double D i do tego świetnie wygląda. Przed jego premierę ludzie na zawodach jeździli w różnych kaskach – Predator DH-6, Triple 8 Racer, ZG Vector, Icaro, jednak odkąd Pass pojawił się na rynku, zdominował rynek. I nadal czekamy na konkretną odpowiedź konkurencji.

13669539_1163330207023108_8696829263971726513_o

A takie aerodynamiczne kaski – daje to coś? Będę szybszy? Przeprowadzono nawet w tym kierunku badania wraz z mistrzem świata Kevinem Reimerem. Wniosek był jeden – na prostych owszem, opór powietrza spada o jakieś mikroskopijne wartości, jednak w zakrętach nie dość, że opór wzrastał, to takie kaski są dosyć niebezpieczne – uderzenie krawędzią o asfalt może przetrącić kark. Aktualny trend wśród zawodników to kaski z ogonem, bo nadal są bardziej aerodynamiczne, ale mniej niebezpieczne.

#backinblack at the top speed challenge today. 129.98kph top speed so far. ?: @downgrademagazine

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika @zak_maytum

Ready for the freeride now.

Zdjęcie zamieszczone przez użytkownika @zak_maytum