Porady

Koła na freeride / slajdy

Koła – to najważniejszy element freeride’owego setupu – zależy od nich około 70% jakości jazdy / slajdów, patrząc od strony sprzętowej.

Od razu obalę jeden mit – durometr (twardość) NIE JEST ELEMENTEM KLUCZOWYM. Czemu?

Każdy myśli, że koło 86a jednego producenta będzie lepiej slajdowało niż 80a innego. Otóż nie – uretan uretanowi nierówny i na durometr patrzymy tylko w obrębie jednej jego formuły. Postaram się to wytłumaczyć na przykładzie.

mini-ozone-mini-hp-bottom-banner-750x479

Fot. Daddies Boardshop

Oto koła Cloud Ride Ozone – typowo freerideowe. Można je kupić w 3 twardościach – 80a, 83a i 86a. Im wyższa wartość, tym koło bardziej śliskie – 80a będzie bardziej przyczepne niż 83a, a 86a będzie najłatwiej i najdalej slajdowało. ALE TYLKO W OBRĘBIE TEGO MODELU I TEJ SAMEJ FORMUŁY. Jest bardzo wiele kół, które są dużo bardziej śliskie, a mają twardość w okolicach 78 – 80a – ot choćby lubiane w Polsce Remember Hoots (80a), Free Thoughts (79a), czy Cult Chronicle (78a). To dlatego, że te koła mają uretan stworzony do jak najdłuższych slajdów – minimalna utrata prędkości, łatwa inicjacja slajdu, delikatny powrót z niego (hookup).

remember-lil-hoot-wheel-65mm-all-colors_1

Fot. Stoked Skateboards

hd_product_Cult-Chronicle-(Set-HD)

Fot. Muirskate

Na naukę podstawowych slajdów  na małych górkach polecam wymienione powyżej oraz inne – Cadillac Swingers, Cult Classic, Cult Creator, Remember Pee Wees, RAD Glide, Volante Checkers i wiele innych (nie sposób wszystkich wymienić). W późniejszym okresie, gdy zaczniecie sadzić slajdy po 10 metrów, spróbujcie kół bardziej przyczepnych, szerszych, kontrolowalnych – na przykład polskie Lobo Meduza, Cloud Ride Ozone, Blood Orange Liam Morgan, Orangatang Freeride Series, Divine Berserkers, Volante Morgan, RAD Release, RAD James Kelly, Free Ballins czy Willies, Boss Hawgs i inne.

Co wpływa na slajd? Wszystko – średnica koła, szerokość, krawędź, powierzchnia styku, durometr i rodzaj uretanu, wielkość rdzenia, jego twardość, położenie, rodzaj nawierzchni (drobno- czy gruboziarnisty asfalt), czy jest stara czy świeża, jej temperatura, pęknięcia, wilgotność powietrza… Można by wymieniać i wymieniać. Dlatego jednego dnia na danych kołach może się Wam super slajdować, a następnego będzie zupełnie inaczej.

Jedne co mogę doradzić, to testować różne koła, ustawienia setupu i nawierzchnie – tylko tak znajdziecie swój złoty środek.

Jeszcze słowem wstępu – praktycznie NA KAŻDYM kole zrobisz slajd. Wszystko zależy od Twoich umiejętności i prędkości – kiedyś wziąłem czyjegoś cruisera, rozpędziłem się do 40 km/h i zrobiłem długiego, ciężkiego, głośnego Coleman slide’a. Nieważne, czy koła są miękkie, szerokie, mają niestartą powierzchnię – slajda zrobisz, po prostu nie będzie on zbyt przyjemny, a nauka będzie trudniejsza.

Poniżej kilka podstawowych parametrów.

Durometr
(twardość) – szukamy w przedziale 75-86a. Tak jak napisałem wcześniej – w obrębie jednej formuły / modelu koła można się sugerować twardościami, jednak nie można założyć, że koło 86a będzie lepiej slajdowało niż 78a! On też wpływa na czucie (feeling) koła – koła bardziej miękkie na ogół są bardziej „buttery” (jakbyś sunął masłem), a twardsze są na ogół „icy” (jakbyś jechał na kostkach lodu). Jest jeszcze czucie „chalky”, czyli „kredowy”.

best-longboard-wheel-infographic-slide-2-durometer

Fot. Stoked Skateboards

Średnica – 62-75 mm – im większe koło, tym większą prędkość może osiągnąć. Im mniejsze – tym większe mają przyspieszenie, ale przy kołach 50 mm są już absurdalnie powolne.

best-longboard-wheel-infographic-slide-3-diameter

Fot. Stoked Skateboards

Rdzeń – duży, twardy rdzeń (np. Lobo Meduza) to standard w kołach do szybkiego freeride’u – łatwiej slajdują, są przewidywalne, trudniej o flatspot, ale są trudniejsze w wyczuciu i czasem brakuje przeczepności. Małe rdzenie (Cadillac Swingers) oblane uretanem (nie widać ich na pierwszy rzut oka) dają większą przyczepność, jest fajniejsze czucie slajdu, ale uretan zużywa się nierówno, łatwiej o flatspota i są bardziej nieprzewidywalne.

best-longboard-wheel-infographic-slide-7-core-types

Fot. Stoked Skateboards

Set rdzenia – centerset można obracać o 180 stopni na ośce, dzięki czemu ładnie się zużywają. Side i offsety mają tendencję do stożkowania (koła po paru sesjach mają kształt stożka) – zmienia to trochę charakterystykę koła, jednak koło zestożkowane to nie koło „zepsute”, tak jak przy flatspocie – to naturalna kolej rzeczy. Centerset – większa przyczepność, offset – średnia przyczepność, sideset – najmniejsza przyczepność.

best-longboard-wheel-infographic-slide-6-core-placement

Fot. Stoked Skateboards

Contact Patch – im większa powierzchnia styku, tym koło trudniej slajduje, zdziera więcej prędkości, jednak jest bardziej kontrolowalne. Pamiętajcie, że w miarę zmniejszania koła zmniejsza się również powierzchnia styku.

xgerardo-moreno-with-cored-longboard-wheels-cropped.jpg.pagespeed.ic.83q00_WiI7

Fot. Stoked Skateboards

Krawędź – kółka do freeride’u mają zaokrągloną (radiused edge) lub ściętą (bevelled edge) krawędź, bo zależy nam na łatwym, przyjemnym, równym slajdzie. Do szybkiego freeride’u niektóre koła mają krawędź ostrą (square edge) – np. RAD James Kelly, czy Hawgs Adam Yates Pro model. Koła często mają powierzchnię maszynowo przetartą tzw. stone ground – dzięki czemu od razu po wyjęciu z pudełka nadają się na slajdy (nie trzeba zrywać pierwszej gładkiej warstwy, tzw. slicka). Więcej o kołach przeczytacie TUTAJ.

best-longboard-wheel-infographic-slide-5-wheel-lips

Fot. Stoked Skateboards

Czucie koła („feeling”) – mieszanki uretanu mocno się od siebie różnią i dają inne odczucia ze slajdu. Wyróżniamy kilka typów – buttery (sunie jak masło po asflacie, dużo kontroli), greasy (olejowe, prześlizgują się po powierzchni), chalky (uczucie jakbyś jeździł kredą po tablicy), icy (jak kostka lodu, łatwa inicjacja slajdu, koła lecą bardzo daleko), grippy (ten rodzaj jest bardzo przyczepny, slajdy są trudne do zrobienia). Na feeling oprócz wszystkich powyższych parametrów wpływają także takie rzeczy jak choćby kolor – Cult Classic można kupić w 4 kolorach, z czego na przykład zielone są raczej greasy i nie zostawiają śladów, a żółte zostawiają mocne białe węgorze i są pomiędzy buttery a chalky. Trzeba czytać opisy producentów i sprawdzać recenzje ludzi w internecie.

anatomy-of-longboard-wheels-infographic-final

Fot. Stoked Skateboards

Ślady – koła mogą zostawiać ślady, tak zwane „urethane lines”. Zwykle im są one grubsze, tym szybciej zużywa się koło. Miękkie koła raczej rysują asfalt, twarde raczej nie – ale to też nie reguła. Free Thoughts 79a zostawiają bardzo słabiutkie ślady, a Volante Checkers 82a mają wyraźne, białe linie. Najbardziej sypiące się koła zostawiają wręcz uretanowy pył na truckach – na przykład Blood Orange Liam Morgan.

vlLcBma

Fot. Reddit

Dźwięk – koła mogą być głośne lub ciche. Koła icy i chalky raczej są głośne, a buttery / greasy są cichsze, ale wszystko zależy od danej mieszanki.

Koła od slajdów zużywają się nierównomiernie – zwykle jedna strona jest bardziej zestożkowana niż druga. Dlatego koła trzeba zmieniać stronami – te najbardziej zużyte przekręcamy na miejsce tych najmniej, i vice versa. Można koła podpisać długopisem po wewnętrznej stronie – PP (prawy przód), LP (lewy przód), PT (prawy tył), LT (lewy tył). Jedni stosują też taki system – raz zamieniają miejscami koła na jednym hangerze, a raz na skos. Wszystkie te zabiegi mają na celu równomierne zużywanie się całego kompletu i dojście do rdzenia na każdym z nich – wtedy będą prawdziwie „cored wheels”.10393152_1096054060421233_4811743411617181666_n

Fot. Cored Wheels

Co jeśli złapiemy flatspota? Albo wysyłamy do Wheels Clinic, albo sami bawimy się z tokarką czy szliferką – ostrożność zalecana.


logo facebook design_1 100x100

logo instagram design_1 100x100 logo youtube design_1 100x100POS

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>