Porady

Long Distance Pushing

Long Distance Pushing – to jeden ze stylów w longboardzie, który polega na odpychaniu się na desce na jak najdłuższych dystansach. Warto go odróżnić od Long Distance Pumpingu, w którym dzięki pompowaniu na desce można pokonywać odległości bez dotykania stopą ziemi. Obie techniki mogą być używane zamiennie na tej samej desce, ale w samej ich istocie są duże różnice.

push or die from lukaszgrzywacz on Vimeo.

Najpierw zajmę się sprzętem i techniką w pushu.

Na czym najbardziej nam zależy, gdy chcemy bardzo długo się odpychać? Aby blat był jak najbliżej gruntu – wtedy nie tracimy energii na ruch góra-dół i całą siłę przekazujemy na ruch do przodu. Deski do odpychania są niskie – jak Cadilliaci. Rozbijmy to na kolejne podzespoły.

P1040356

Deck – sztywny (żeby nie szorował po podłożu), szeroki (aby było dużo miejsca na stopy), z lekkim concavem (aby zachować skrętność). Zwykle są to decki z możliwością założenia trucków w drop-though, obniżoną platformą (dropped), oraz z oboma funkcjami (doubledrop), jednak jeśli wejdziemy poziom wyżej i zastosujemy brackety (patrz niżej), to sam blat jest krótki i bardzo prosty w kształcie.

newdropillus

fEk36

zlkrY
Brackety – to taki ciekawy dodatek, rzadko spotykany w innych stylach. Nie jest obowiązkowy, jednak niektóre komplety wymagają jego obecności. To metalowe elementy łączące blat z truckami, zwiększając wheelbase. Dzięki temu trucki są mocno oddalone od blatu i możemy wsadzić ogromne koła bez strachu o wheelbite. Do tego, często takie brackety są wygięte, przez co zmieniają kąt trucków (dodatkowo obniżając platformę) oraz umożliwiają dokręcenie ich w drop-through. Dwie najpopularniejsze firmy produkujące brackety to G-Bomb i Exile MFG. Get low!

11048746_481718408687462_8993031838925480080_n tuning-fork_450x300
Trucki – można jeździć i na TKP, i na RKP. Wielu riderom zależy na wąskich truckach – 150 mm i mniej. Dzięki temu przy odpychaniu mamy mniejsze ryzyko stanięcia butem na kole.

bennettvector1

12029795_471598366366133_7752508646979623571_o
Koła – pierwsze zasada – duże. Im większe, tym lepiej będą trzymały prędkość i łykały nierówności podłoża. Druga zasada – wąskie. Jak długo się odpychamy w linii prostej, to nie potrzebujemy bardzo dużej przyczepności, a węższe koła to mniej tarcia. Durometr – im wyższy, tym koła twardsze, a co za tym idzie, mniej „kleją” się do podłoża. Znowu – mniejsze tarcie, ale tracimy na przyczepności. Bardzo popularnym modelem są koła Seismic Speed Vent 85 mm i ABEC 11 Flywheels, aż do 97 mm.

Abec-82 whspdvnt_85mm

Łożyska – szybkie!

W Polsce sprzęt stworzony do LDP produkuje Exile MFG (brackety) i Antidote (blaty), choć niektórzy wycinają potrzebne kształty z innych blatów (LUCA Longboards). Trucki i koła trzeba zamówić ze skateshopu.

Technika jazdy – prosta jak budowa cepa. Odpychamy się raz, starając się utrzymać niezłą prędkość na jak największym odcinku. Warto też nauczyć się jazdy mongo, czyli tylna noga na desce, przednia odpycha. Pozwala to na lepsze wykorzystanie wszystkich mięśni i bardziej symetryczną pracę całego ciała.

W Krakowie regularnie organizowane są wspólne pushe – Push or Die. Jeśli nie znacie całej akcji, wejdźcie na ich Facebooka czym prędzej!

Istnieje także międzynarodowa organizacja Skate IDSA – Skate International Distance and Supercross Association’s, zrzeszająca miłośników długich pushy.

O Long Distance Pumpingu i pumpingu jako takim w następnym artykule.


logo facebook design_1 100x100

logo instagram design_1 100x100 logo youtube design_1 100x100POS