Porady

Skóra na longboard

Longboard został stworzony do dużych prędkości, jednak gdy zaczynamy przekraczać magiczne 50 km/h, oprócz standardu jakim jest kask, ochraniacze i rękawice z padami warto zaopatrzyć się w skórzany kombinezon. Daje on duże poczucie bezpieczeństwa, bo podczas wywrotki Wasza naturalna skóra jest w pełni zabezpieczona przez otarciami, a jeśli macie dodatkowe ochraniacze, to i gorsze gleby skończą się tylko na siniakach. Jakie są rodzaje, jak dobrać rozmiar i gdzie szukać kombinezonów?

Wpierw zaczniemy od standardowych kombinezonów na motocykl. Ceny nowych zaczynają się od 1000 zł, jednak radzę Wam szukać tych używanych – nie dość, że już za 50 zł można wyhaczyć pełny kombiak, to nie będziecie płakać po pierwszej wywrotce – a będzie ich dużo więcej niż na jednośladzie. Ja swoją pierwszą skórę kupiłem za 120 zł i wytrzymała 3 sezony, po czym przeszła w następne ręce – niezły wynik.

longboard skóra

Fot. Eliška Coufalová

Rodzaje

Są podstawowe 2 rodzaje – dwu- i jednoczęściowy. Pierwszy składa się z kurtki i spodni, a drugi to jedna całość. Jeśli masz niestandardowe rozmiary, na przykład duże nogi lub wybitnie szerokie bary, opcja dwuczęściowa może być dla Ciebie lepsza – możesz wtedy dobrać górę i dół z dwóch różnych rozmiarów. Dodatkowych plusem jest to, że możecie założyć same spodnie w cieplejsze dni, aby się tak nie upocić – wtedy jednak polecam dokupienie szelek. Jednoczęściowy kombiak jest zwykle bardziej areodynamiczny (i lepiej wygląda), jednak trudniej dobrać rozmiar, no i nie pojeździcie w samych gatkach.

skórzany kombinezon longboard

Fot. Natalia Mielniczuk

Ochraniacze w kombinezonie

Które są potrzebne, a które nie? Istnieje taka zależność – im więcej gąbek czy plastikowych płytek ma skóra, tym jesteś bezpieczniejszy, jednak tracisz mobilność. Brak osłony na kolana czy łokcie łatwo zastąpić miękkimi ochraniaczami jak G-Form czy takimi do siatkówki (polecam te z popularnej niebieskiej sieciówki 😉 ), na plecy można założyć żółwia, a na tyłek majtki z gąbkami. Ochraniacze na barki są według mnie trochę zbędne, jednak jak ma się pecha, to można złamać obojczyk. Warto kupić skórę z możliwością usuwania lub dodawania ochrony – wyjmowalne gąbki czy plastikowe płytki na rzepy to naprawdę przydatna rzecz.

classic_3a0842660dd1407f9fe14c188c3a493c gform1

Rozmiar

Poniżej zamieszczam tabelkę z rozmiarami z portalu motorista.pl – dobrze wymierzcie się metrem krawieckim. Jeśli tylko macie taką możliwość, to przed zakupem przymierzcie kombinezon na żywo – jak to często bywa, rozmiar 52 jednego producenta nie równa się 52 drugiego. Jak już założycie swoją zbroję, musicie czuć się w miarę swobodnie, ale bez dużych luzów – gdy złożycie się do tucka (pozycji aerodynamicznej na desce), powinno być wyczuwalne napięcie materiału (sami wiecie, gdzie 😉 ). Skóra ma to do siebie, że nie jest jak bawełna, jak poliester – nie rozciąga się praktycznie wcale. Mój pierwszy kombinezon w ciągu 3 lat użytkowania trochę się rozbił, ale na samym początku mocno uwierał. Warto mieć jak największy zakres ruchu w stawach ramienno-barkowych, szczególnie góra-dół, bo będziecie tego potrzebować podczas zakrętów.

1 2 3 4 5 6

kombinezon-motocyklowy-roleff-ghostrider-gr-2

Gdzie kupować

Allegro.pl, OLX.pl, giełdy motocyklowe, czasem coś pojawia się na Longboardowym Stadionie X-Lecia, a stacjonarnie najbardziej popularny jest sklep z używaną odzieżą motocyklową w Pabianicach pod Łodzią, na ulicy Zamkowej 59J – LINK. Ceny wahają się w graniach 200-500 złotych za komplet.  Z tego co wiem, jest to jeden z naprawdę niewielu takich sklepów w Polsce – specjalnie tutaj przyjeżdżają ludzie z Warszawy, Wrocławia i innych części kraju. Polecamy!

12247075_1662280967351629_8545299689147701411_n

Fot. Odzież Motocyklowa Pabianice

Do samego kombiaka warto dokupić komplet odzieży termoaktywnej – łatwiej jest ją zakładać, a na pewno ściągać, szczególnie w upalny dzień.

pol_il_promocja-bielizna-termoaktywna-meska-spaio-ultimate-black-m-2891

 

Fot. centrumsportu.eu

Skóry szyte na miarę

Dla osób z głębszą kieszenią jest jeszcze opcja skór szytych na miarę. Kilka firm na świecie zajmuje się produkcją kombinezonów specjalnie na longboard – mają one więcej elastycznych wstawek, dają dużą swobodę ruchu i lepszą ochronę kluczowych miejsc. Można zamówić w dowolnym kolorze, ze wybranymi naszywkami i różnymi opcjami dodatkowymi – rzepy na plastikowe pady na kolana, perforowana część na klatkę piersiową, ochraniacz  pleców czy dodatkowe, wymienne placki skóry na tyłek (najbardziej dziurawiącą się część). Wysyła się rozmiary mailem, a skóra przychodzi pocztą. Warto wymierzyć się na napiętych mięśniach i zaokrąglać wartości w górę – skóry są mocno dopasowane. Cena – od 1250 zł w górę. W Polsce praktycznie nikt tego nie robi. Najpopularniejsi producenci to Xavia Leathers, NJK Leathers i BTR Leathers. Poniżej galeria (niepełna) skór Polaków zrobionych przez Xavia Leathers z Pakistanu.

12705508_1717574291820545_6599826453255279054_n 12800233_1714639472114027_1064515219978995299_n 12801301_1715020685409239_9040417915964718160_n 12803057_1719660404945267_1303031952691198938_n 13064491_1742825375962103_5505590724330785696_o 13086988_1742825325962108_743916312937102426_o 12715431_1711065019138139_1770711123200063892_n 12743962_1711064952471479_4334367255283496560_n

12791122_1716102578634383_1206352814474903588_n 12799032_1716102598634381_529383495604324378_n 13522872_1766578036920170_687358989037884038_o

12795501_1715776702000304_2048420323641267998_n