Porady, Słowniczek, Warsztaty

Trucki na longboard

Kiedy myślimy o naszych deskach (bądź przyszłych deskach) z marszu przychodzą do głowy trzy składowe naszych kochanek. Deska składa się z deski (bang, bang), kół i trucków. Dwie pierwsze części każdy wie do czego służą i jak działają. Na pierwszej się stoi, a druga z nich się kręci. A trzecia……..no właśnie, tutaj działanie już nie jest takie oczywiste. Jak to w życiu bywa jeśli coś ma więcej niż jedną cześć to zaczynają się problemy. A jeśli do tego te części są ruchome to robi się jeszcze ciekawiej.

Więc na początek trochę historii. Cofając się do początków deskorolki pierwszymi truckami były wybebeszone wrotki, na których w tamtych czasach nikt nie chciał jeździć. Takie połączenie nie działało zbyt dobrze i po wielu latach męczenia się powstały pierwsze „nowoczesne” trucki skateboardowe, czyli BENNETT VECTOR, które produkowane są do dziś i nadal działają wspaniale.

Tyle z historii, więc teraz przejdźmy do rzeczy konkretnych. Dzisiaj skupimy się na budowie trucków i głównych podziałach jakie funkcjonują. Dla głodnych wiedzy pojawi się drugi, bardziej szczegółowy artykuł o wpływie wszystkich ważnych aspektów budowy na działanie naszego „zawieszenia”.

Podział i budowa trucków

Generalnie mamy dwa rodzaje trucków. TKP, czyli potocznie mówiąc „skateboardowe” i RKP, czyli tzw. „longboardowe”. Nie bez powodu jest tutaj kolejność w jakiej je wymieniłem, gdyż pierwsze trucki to były właśnie z tradycyjnym kingpinem (stąd właśnie TKP-Traditional Kingpin), natomiast trucki z „odwróconym” kingpinem (reverse kingpin – RKP) zostały stworzone trochę później. Co to kinpin? O tym za chwilę.

compare1

Mimo różnic w budowie i charakterystyce pracy, o czym będzie za chwilę, obydwa rodzaje trucków mają dokładnie te same części składowe. Rysunki zapożyczone ze strony jednego z producentów trucków – Randal.

RandalAnatomy.B

Hanger – pierwsza z dwóch głównych części trucka. To do niej przykręcamy koła. Kila terminów, które warto znać w odniesieniu do hangera:size-trucks-longboard

  • Szerokość – mierzona jak na rysunku obok. Szerokość trucków dobiera się do szerokości deski której używamy i do stylu jazdy jaki preferujemy. Szerokość ma wpływ na to jak szybko deska reaguje na impulsy, a co za tym idzie na stabilność przy większych prędkościach. Najbardziej popularną szerokością wśród longboardzistów jest ok 180mm. W mniejszych deskach na miasto fajnie sprawdza się 150mm, natomiast wśród desek slalomowych prym wiodą trucki o szerokości ok. 110-120mm i mniej.
  • Oś [axle] – to na osi montowane są koła, wyróżniamy dwa standardy : 8mm i 10mm. Osie 10mm są w dzisiejszych czasach rzadko spotykane ze względu na wagę i konieczność stosowania innych łożysk, które są dosyć ciężko dostępne (np. Seismic oferuje łożyska 10mm) W kwestii osi ciekawe rozwiązanie zastosowała firma Atlas, czyli oś która „wewnątrz hangera” ma 10mm, a poza nim 8mm, dzięki czemu zyskano na sztywności bez konieczności stosowania łożysk 10mm. Zdarza się również, że niektóre trucki mają osie puste w środku [hollow] (np. Independent) co pozwala zredukować wagę praktycznie nie tracąc sztywności.
  • Pivot – cześć hangera umożliwiająca jego obrót i utrzymująca go na swoim miejscu podczas jazdy. Mogą być w kształcie cylindra z zaokrąglonym końcem (Paris, Caliber, Sabre itp.) lub sferyczne (Atlas, PNL) Jakość wykonania pivota i jego dopasowanie do pivotcupa ma ogromne znaczenie na jakość i bezpieczeństwo jazdy (luźny pivot może być jedną z przyczyn złapania wobble’a)
  • Rake – mówi nam o tym, o ile oś kół jest odsunięta od osi obrotu pivota, czyli innymi słowy, czy patrząc na truck od boku nasz hanger jest symetryczny, czy nie. Powoduje to, że mamy do czynienia z POZORNĄ zmianą kąta w stosunku do rzeczywistego kąta baseplate’u. Ponadto tracki które mają RAKE zazwyczaj mają dwa ustawienia hangera, tzn. po zamocowaniu go drugą stroną (jeżeli na początku zamocowany był tak, jak na obrazku powyżej) uzyskujemy obniżenie deski i pozorne zmniejszenie kąta (o kątach porozmawiamy później) Jednak wtedy należy uważać na wheelbite’y!
  • Bushing Seat – jest to miejsce gdzie zgodnie z nazwą „siedzą” nasze skrupulatnie dobrane bushingi. Od kształtu, głębokości itp. Zależy jak pracują gumki, ile dostajemy rebound’u (odbicia) i czy nasze wymarzone Venomy Eliminatory albo RipTide Chubby zmieszczą się na swoim miejscu.

Baseplate – druga, główna część trucka, połączona z deską śrubami montażowymi. Najważniejsze rzeczy, na które należy zwrócić uwagę:

  • Hole pattern – (nie zaznaczone na rysunku) mamy dwa szablony otworów w deskach/truckach – oldschool (5mm) i newschool (53.5mm) Aktualnie większość trucków ma otwory przystosowane jednocześnie do dwóch standardów, warto jednak zwrócić na to uwagę, żeby nie okazało się ze konieczna będzie zabawa z wiertarką)
  • Kąt trucka – mierzony jak na schemacie poniżej. Większy kąt = większa skrętność, mniejsze wychylenie i mniejsza  stabilność przy większych prędkościach. Najczęściej spotykane kąty to 48-52 przy truckach „do wszystkiego”. Do DH zazwyczaj stosuje się mniejsze kąty.RandalAngles
  • Kingpin – śruba, która trzyma w kupie nasz truck. Obok osi drugi stalowy element w trucku. Poprzez dokręcanie nakrętni jesteśmy w stanie regulować „sztywność” naszego trucka. W zależności od trucka może być wkręcany od dołu lub od góry. Wymiar 3/8” . Niby tylko śruba, ale może narobić sporo kłopotów. Jednak na razie tyle na ten temat.
  • Pivot cup/tube/bearing – część osadzana w baseplate’cie umożliwiająca obrót pivota. W przypadku pivot cup’ów i tube’ów są wykonane zazwyczaj z uretanu (miękki lepiej tłumi drgania i trucki mają trochę bardziej ospałą charakterystykę, natomiast twardy daje uczucie bardziej czułej deski i daje mniejszą możliwość odkształceń podczas skrętu) i mają różne rozmiary w zależności od trucka. Niektóre trucki zamiast cup’ów mają łożyska sferyczne, ale dotyczy to w większości trucków typowo slalomowych jednak o tym w kolejnym artykule abyście mogli lepiej zrozumieć ideę takiej konstrukcji.

 

To co odróżnia trucki TKP i RKP to ułożenie kingpina, a co za tym idzie inne ułożenie osi pivota i kingpina względem siebie. Konstrukcja TKP jest bardziej skrętna przy mniejszym wychyleniu hangera w porównaniu z RKP, nie rozróżniamy tutaj kąta trucka, jedynie szerokość i rodzaj bushingów, które do nich pasują. I tak np. BENNETT pracuje na wysokich gumach dlatego są super skrętne, jednak wysokie; Independent pracuje na niskich gumach dlatego można osiągnąć bardzo niską konstrukcję, ale co za tym idzie mamy możliwość zastosowania tylko kół o małych średnicach (lub musimy zastosować podkładki), podczas gdy do Paris’ów Street pasują standardowe gumy co jest opcją pośrednią i prawdę mówiąc bardzo wygodną. Jest jeszcze jedna różnica, ale zostanie ona ujawniona kiedy dojdziemy do trucków slalomowych J TKP są zazwyczaj stosowane w skateboardach, deskach do tech-slidingu, małych miejskich cruzerach oraz deskach do pushowania (ze względu na niską konstrukcję). Stosowane są również do niskiej/średniej klasy desek slalomowych, jednak aktualnie bardziej ze względu za trudną dostępności i kosmicznie wysokie ceny slalomowych trucków RKP, które już na dobre wkupiły się w profesjonalną scenę slalomową. TKP (głównie Independent 215) ma również sporą ilość zwolenników (zwłaszcza w USA) do zastosować w segmencie FR/DH z deskami drop-through (w efekcie stojąc na desce jest się kilka cm nad ziemią)
Trucki RKP również mają różne wysokości gumek, jednak te wysokie są zazwyczaj spotykane tylko w truckach dedykowanych do DH (Ronin, Aera, Rogue) Stosowane są zazwyczaj do DH, freeride’u, dancingu, czyli generalnie wszędzie gdzie potrzebujemy dobrej stabilności przy większych prędkościach lub miłego surf-like uczucia podczas jazdy. Jednak wszystko zależy od upodobań więc jeśli się lubi i potrafi każde trucki można zastosować do wszystkiego.

 

Precission trucks vs cast trucks.

Drugi podział trucków, który funkcjonuje to podział na trucki precyzyjne (precission) oraz odlewane (cast). Większość trucków, które są dostępne (zwłaszcza w naszym kraju nad Wisłą), to casty a ich główna i prawdopodobnie jedyna zaleta to cena. Proces ich wytwarzania polega na wlaniu roztopionego aluminium do specjalnych form i po zastygnięciu wystarczy wyszlifować nadlewki i mamy gotowe trucki. Niestety, taka metoda ma kilka zasadniczych wad :

  • Nie mamy pewności, że wewnętrzna struktura odlewki jest jednolita i dobrze odpowietrzona
  • Nie jesteśmy w stanie osiągnąć idealnego kształtu i wymiarów, które zostały zaprojektowane
  • Struktura aluminium roztopionego, po zastygnięciu nigdy nie będzie taka sama jak sztabki z zakładu produkcyjnego.

Co za tym idzie większość trucków od nowości ma krzywe osie (bardziej lub mniej) które potem, podczas jazdy, zazwyczaj i tak stają się jeszcze bardziej krzywe. Ale dla większości zjadaczy chleba taka jakość wykonania jest wystarczająca, a co najważniejsze cena nie rujnuje domowego budżetu.

Trucki precyzyjne są wycinane przy pomocy maszyn CNC ze sztabek aluminium wytwarzanych przez specjalne zakłady przemysłu metalurgicznego. Taki proces produkcji zapewnia idealną jednorodność materiału i idealną dokładność odwzorowania projektu (rzędu części milimetra, w zależności od dokładności maszyny) Trucki te są pozbawione wszystkich wad, które posiadają casty. Ich waga w dużej mierze zależy od rodzaju ALU, które zostało zastosowane. Osie kół w truckach precyzyjnych są zazwyczaj wymienne i wkręcane w hanger tylko do pewnej głębokości (mamy dwie oddzielne części) w przeciwieństwie do trucków odlewanych, gdzie oś jest całością i przechodzi na wylot.

Chciałbym jeszcze wspomnieć o trzeciej metodzie wytwarzania trucków, zdecydowanie mniej popularnej. Cold forging, a po „naszemu” kucie na zimno. Czyli bierzemy kawał ALU i walimy w niego specjalnie uformowanym młotem aż do osiągnięcia rządnego efektu. Dzięki temu zyskujemy uporządkowanie struktury ziaren materiału, ich upchanie co ma skutkować, iż nasz truck będzie hard as hell. Najpierw Independent zaczął robić baseplate’y w tej technologii, jakiś czas temu ATLAS dołączył do tego „hipsterskiego” szeregu. Dla głodnych wiedzy polecam odwiedzić stronę brandu Sebre który mocno działa w tej kwestii wytwarzając całe trucki w tej technologii.

Pierwsze zdjęcie w artykule pokazuje w górnym rzędzie trucki precyzyjne, pod spodem casty. A tutaj na pożegnanie i zachętę to, co tygryski lubią najbardziej. Bo każdy wie że najlepsze trucki to „uretanowe trucki”!

10606545_736309286404300_5059612783118873054_n

Keep shreddin!

You Might Also Like

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>