Wobble | longboardowe turbulencje | – czym są i jak im zapobiec?

James Kelly w reklamie Kia Sportage
16 lipca 2016
Setup of the Week #4 – Król Jarek
18 lipca 2016

Wobble | longboardowe turbulencje | – czym są i jak im zapobiec?

Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z downhillem na pewno prędzej czy później doświadczysz pierwszych longboardowych turbulencji. Dziś porozmawiamy o wobblach, które są zmorą początkujących, jak i „prosów”. Czym jest w ogóle to zjawisko?

Wobble to wejście w niekontrolowane wibracje deski przy dużej prędkości. Polega to na chybotaniu na lewo i prawo naszego longboarda z dużą częstotliwością. Na koniec dochodzi do tego, że tracimy równowagę i upadamy, a deska wylatuje nam spod nóg. Przykłady?

[fbvideo link=”https://www.facebook.com/krzysiek.powierza/videos/vb.1168615932/10205905238487951/?type=3&theater” width=”500″ height=”400″ onlyvideo=”1″]

Jak wyjść z wobbli, oraz co zmienić w swoim secie, aby zminimalizować zagrożenie nimi?

Najpierw obejrzyjcie ten film, a potem kontynuujcie czytanie tego artykułu.

Jadąc w pozycji downhillowej – tucku – powinniśmy być w ok 70% na przedniej nodze, w 30% na tylnej.  To właśnie tył deski generuje wooble.

Dlaczego zatem należy tak bardzo obciążać przód, zamiast być 50/50 na desce?

Aby to zrozumieć należy wiedzieć, jak pracuje deska podczas jazdy. Przedni truck odpowiada za skręcanie, dlatego większy ciężar jest na przodzie. Ponadto, przedni truck dla lepszego pokonywania zakrętów powinien mieć bardziej miękkie bushingi. Teraz zostaje nam tylny truck, nad którym jest mniejsza masa wystarczająca, aby mieć go pod kontrolą. Nadal jednak jest podatniejszy na różne czynniki zewnętrzne takie jak na przykład nierówności w nawierzchni. Jeżeli nie do końca rozumiecie dlaczego tak się dzieje, spróbujcie się przejechać na desce stojąc stricte na jej tyle. Zauważycie, że stoicie bardzo niestabilnie, oraz nie macie kontroli nad skręcaniem. Natomiast stojąc na przodzie deski, analogicznie mamy mniejsze panowanie nad tyłem.

W związku z tym, że poniżej będzie używana terminologia branżowa i część z Was może mieć problemy ze zrozumieniem o czym mówimy, proponujemy zapoznać się z tymi artykułami —> klik.

Jak zapobiec wobblom?

1.Mniejszy kąt nachylenia hangera

FAVPEFV

Wielu riderów używa trucków z różnymi kątami baseblate’a, czyli nachylenia hangera. Na tył dają kąty oscylujące między 20 a 30 stopni. Zapewnia to znacznie lepszą stabilność przy prędkościach od 70 km/h wzwyż.  Przykładowo tak jeździ Justin Rouleau z teamu Venom/Madrid/Rogue. W tym filmie pokazuje jak ma ustawione trucki:

2. Twardsze bushingi z tyłu bądź po prostu mocniejsze dokręcenie śruby na kingpinie – zmniejsza to skrętność  trucka.

3. Podkładki kątowe – bardziej ekonomicznie rozwiązanie zmiany kąta baseplate’a.

mindless-angled-riser

Co może doprowadzać do tego, że moja deska wobbluje? 

  • Brak doświadczenia – nie wolno porywać się na trasy, które znacznie przewyższają nasze możliwości. Jeśli jeździłeś maksymalnie 40km/h, raczej nie poradzisz sobie przy 80 km/h wzwyż. Nie wiesz jak zachować się przy takiej prędkości, tym bardziej nie będziesz panował odpowiednio nad deską.
  • Deska z flexem (!!!) – początkujący mogą mieć problem z dobraniem odpowiedniej deski do freeridu/downhillu. Bywa, że posiadacze miękkich blatów cruisingowych chcą stawiać pierwsze kroki w szybkiej jeździe. Nieważne jak dobre trucki i bushingi dobierzesz – jeżeli twoja deska ma flex, to prędzej czy później ci zawobbluje i upadniesz. Miękkie drewno jest bardziej podatne na siły zewnętrzne, które twardy blat z łatwością absorbuje. 
  • Może sprawdź pivot cupy? – Czym jest pivot cup? Jest to gumka, która znajduje się w baseplacie w miejscu, gdzie hanger się z nim łączy. Luzy gdziekolwiek, w łożyskach bądź w truckach nigdy nie są niczym dobrym. Znam przypadek, kiedy to znajomy zaliczył upadek przez praktycznie wytarty do zera pivot cup. Dokręcał bushingi do granic możliwości, jednak deska była dalej niestabilna. Nieważne jak twarde gumy założysz – jeżeli na pivot cupie jest luz, to hanger będzie się poruszał po swojej płaszczyźnie (przez luz na pivot cupie). Wymiana fabrycznego pivot cupa na takiego od dobrego producenta (Venom/RipTide/Riot) polepsza pracę trucków, oraz na pewno nie będzie problemu z luźnym hangerem w trucku.
    Jak zmienić tą gumkę:

Jeżeli dalej masz problem z wobblami, a żadne z rozwiązań nie pomaga – napisz do nas. Pokminimy 0 co chodzi.

Jeżeli podobał Ci się ten artykuł daj mu lajka. Miło też będzie jeśli zwiększysz jego zasięg udostępniając go na swoim wall’u. Dzięki!
Pozdro,

Ekipa Golongboard.pl


logo facebook design_1 100x100

logo instagram design_1 100x100 logo youtube design_1 100x100POS

Dodaj komentarz